Dobro je znati!

U trenutku pisanja ovoga teksta pješačke i biciklističke staze Plaškog nisu još adekvatno označene i opremljene svom potrebnom signalizacijom. Intenzivno se radi na cjelokupnom markiranju, pa neke još nisu unešene niti u ovu verziju karte. Zato je dobro da se prije posjete informirate o trenutnom stanju na terenu putem ove stranice (kontakt), mailom: plaskeglave@gmail.com,  putem facebook-a ili se na terenu raspitajate u info centru u Ateljeu Janja Gora.

GPS tragovi za sve staze još su u izradi.

Klikom na kartu možete 'skinuti' pdf verziju karte za orjentaciju i pregled na svom računalu ili mobilnom uređaju.

Dinamika i način obilježavanja staza ovisiti će i o napretku projekata Via Dinarica, Europski pješački putevi, Nordic walking i cikloturizam karlovačke županija sa kojima se nadamo ostvariti dobru suradnju u kvalitetnoj prezentaciji našeg kraja.

Sve pješačke i planinarske staze Plaškog mogu se svrstati u laganu do srednju težinu. Za hodanje po njima dovoljna je standardna planinarska oprema prilagođena godišnjem dobu. Put svih planinarskih i biciklističkih staza možete krenuti već iz samog centra mjesta. Na taj način imate priliku upoznati se sa znamenitostima i zanimljivostima već kroz naselje. Također, u centru se nalazi i nekoliko kafića, trgovina i pekara gdje se možete osvježiti pićem, opskrbiti hranom i preuzeti tiskanu kartu. Ukoliko ne želite ‘gaziti asfalt’, odvezite se na početak željene staze prateći oznake postavljene pored ceste, parkirajte i krenite jednom od označenih staza. Ovdje opisane staze sve započinju na točkama ispod brda gdje možete parkirati vozilo i krenuti u istraživanje. Većina staza kružno će vas vratiti na polaznu točku. Kod nekih ćete se (dijelom) vraćati istim putem, a kod nekih možete završiti na drugoj polaznoj točci. U tom slučaju vam preporučujemo da organizirate prebacivanje vozila sa polazne na završnu točku.

1. Pješačka staza Plaška Glava, srednje težine, standardna planinarska oprema, trajanje 3,5 do 5 sati

Staza počinje u selu Vera, do kojeg iz centra Plaškog dolazite prelazeći željezničku prugu i skrećući na prvom odvajanju desno, u ulicu Krbavskog boja. Pratite asfaltni put u smjeru brda. Nekih dva km od skretanja na lijevoj strani naići ćete na mali slap i jezerce. Možete parkirati već ovdje pored puta, ili prije slapa skrenuti lijevo i parkirati iznad slapa, kod velikog objekta novogradnje (budućeg Kneip lječilišta). Kad stojite licem okrenutim prema zgradi, krenite ulijevo i pored limene sale tr krenite na markiranu stazu. Ona vas vodi blagim usponom na stari put kojim je nekada prometovala uskotračna željeznica. Nakon par stotina metara prijeći ćete tunel Vera (pruga će biti s lijeve strane) i lijevo vidjeti stepenice napravljene od željezničkih pragova. Krenite laganim pa onda malo strmijim usponom prema Gradini (675 m). Nakon strmijeg dijela, staza vas blago vodi obroncima brda, otkrivajući vidike prema Kapeli, potoku Vera u dolini i Plaškom iza vas. Nakon nekih sat vremena hoda, s vaše lijeve strane ugledat ćete ostatke starog grada ‘Gradina’. Od ove točke se lijevo možete popeti do ostataka kule i uživati u pogledu na dolinu. Krenete li desno, nastavljate preko male poljane do odmorišta. Od odmorišta staza kreće pored isturene stijene ‘Babin zub’ dalje, prema Plaškoj Glavi. Staza će vas povesti starim putem preko sedla između Strmca (740m) i Plaške Glave (795m). Tu ćete desno imati priliku popeti se na vidikovac Ilinovac a nakon povratka na stazu blagim usponom nastaviti prema drugoj strani brda. Već nekoliko stotina metara dalje imate priliku lijevo se popeti na sam toponim ‘Plaška Glava’ te se sa njega spustiti na Vršak (778 m). Ovo odvajanje ‘koštat' će vas nekih pola sata. Ukoliko na račvanju puteva nastavite ravno (umjesto lijevo na Plašku Glavu) za pola sata stići ćete do Vrška, odakle se pruža prekrasan pogled na Blaćansko jezero, Ličku Jesenicu, Saborsko i Ličku Plješivicu u daljini.

S ove točke spustite se na šumarsku cestu malo niže, odakle imate tri opcije za nastavak šetnje.

Odvajanje za Sinjac.

Krenete li lijevo prateći šumarsku cestu doći ćete do okretišta kamiona. Tu se spustite na stazu koja će vas ‘vratiti’ na Plaščansku stranu brda i preko velikog tunela izvesti (oko pola sata hoda) na plinovod. Tu krenite lijevo i pratite trasu plinovoda. Preći ćete D42 i spustiti se u dolinu do lokalne asfaltne ceste. Ako njome krenete prema desno, za petnaest minuta hoda stići ćete do jezera Sinjac. Krenete li prema lijevo, ili se vratite sa Sinjca, prateći ovaj asfaltni put doći ćete do glavne ceste gdje vas može dočekati prijevoz. Želite li još hodati, na ovome raskrižju ravno prijeđite preko D42 i nastavite putem ispod Plaške Glave. Hodajući ovim putem najprije ćete naići na izvor potoka Suvaja. On se nalazi nekoliko metara lijevo od mjesta gdje put kojim hodate izlazi na drugi put. Nakon osvježenja na izvoru krenite dalje putem prema Plaškom, tako da vam je Plaška Glava s lijeve strane a dolina s desne. Makadam i asfalt će se izmjenjivati a vi nakon 45 minuta hoda stići do puta kojim ste došli iz Plaškog na početak staze. Ako ste auto ostavili u Plaškom, krenite desno prema centru, a ako ste parkirali na početku staze, krenite lijevo.

Odvajanje za Siljevac

Ako ste dovoljno hodali, najbrži put do ceste je spuštanje u pravcu Blata koje završava kod izvora Siljevac u Blatima. Izvor je ozidan 1912. g. za potrebe gradnje ličke pruge. Izvor danas održava i čuva gospodin Nikola Nužda na čemu smo mu iznimno zahvalni. Za spuštanje do izvora s vrha trebati će vam oko pola sata. Od izvora krenite putem lijevo i prijeđite željezničku prugu prema stanici Blata da biste došli do lagera na kojem vas čeka prijevoz.

Odvajanje za Jurige, Veru

Ako na račvanju puteva krenete desno, pratite šumarsku cestu blagom kosinom sve do velikog zavoja na kojem se staza odvaja desno prema Plaškom. Stazu pratite sve dok vas ne dovede do početne točke u Veri.

Plaška Glava idealno je mjesto za ‘lutanja’ šumom. Ako i skrenete sa markiranih staza i pratite svoj šumski instinkt, već za sat vremena naići ćete na neku markiranu stazu ili jednostavno ‘ispasti’ na neki od puteva i cesta koji okružuju brdo.

2. Pješačka staza Hum (865 m), iz Plaškog

Hum je stožasta planina koja se izdiže na sjevernoj strani doline. Isto kao i sa ostalim stazama, prema Humu možete krenuti već iz centra Plaškog. Put će vas voditi stotinjak metara glavnom cestom prema Ogulinu. Na prvom raskrižju, kod el. stupa s rodinim gnijezdom, skrenite desno na lokalni put. S ovog dijela puta uživajte u pogledu na Plaški, proći ćete pored farme ovaca i makadamskom cestom stići do podnožja Huma (oko 3 km) odakle se staza blago počinje penjati ulijevo, prema vrhu. Do ovoga mjesta možete doći i autom. Pratite markacije koje će vas nakon blagog uspona pored pošumljene parcele dovesi do početka strmijeg dijela i spajanja s drugim pristupnim stazama. Odavdje staza vodi kroz šumu velikih bukovih i hrastovih stabala koja plijene pažnju svojim neobičnim oblicima. Strmiji dio staze prijeći ćete za nekih 45 min. te doći na greben koji se polukružno pruža u smjeru istok-zapad. Odavdje se pružaju vidici prema sjevernoj strani Huma, preko vojnog poligona ‘E. Kvaternik’, do Slunja pa sve u daljinu i širinu. Nastavite pratiti stazu i ona će vas dovesti do najviše točke (865 m) s koje se pogled pruža na drugu stranu, preko velikog dijela doline. Najzanimljiviji je pogled na Malu i Veliku Kapelu, Bjelolasicu i Klek, koji sa Huma izgleda potpuno drugačije nego iz Ogulina. Nekako je mali i potpuno uklopljen u vizuru planina iza sebe.

Hum, iz Egića

Odlučite li se za pristup Humu automobilom, zaputite se cestom D42 prema Ogulinu do sela Latin. Nakon pružnog prelaza u Latinu, skrenite na drugi put desno. Prvo odvajanje je odmah poslije željezničkog prijelaza. Vi krenite na drugo odvajanje pedesetak metara dalje. Vozite tom cestom oko jedan kilometar i skrenite desno. Ovaj put vas vodi između blagih padina i kroz gustu mladu jelovu šumu. Pred kraj jednog od uspona ceste na raskrižju prije Vukelić groblja nastavite blago ulijevo, tako da vam se groblje na brežuljku nađe s desne strane i držite se lijevo sve dok ne stignete do kraja puta i gradilišta novog hotela. Tu parkirajte i odatle krenite desno (u odnosu na smjer dolaska) kosim usponom prema vrhu, sve do mjesta spajanja pristupnih staza. Usput, desetak metara lijevo od staze, razgledajte izvor Vodica koji su ljudi obzidali još daleke 1936?????? godine.

Odavdje staza vodi kroz šumu velikih bukovih i hrastovih stabala koja plijene pažnju svojim neobičnim oblicima. Strmiji dio staze prijeći ćete za nekih 45 min. te doći na greben koji se polukružno pruža u smjeru istok-zapad. Odavdje se pružaju vidici prema sjevernoj strani Huma, preko vojnog poligona ‘E. Kvaternik’, do Slunja pa sve u daljinu i širinu. Nastavite pratiti stazu i ona će vas dovesti do najviše točke (865 m) s koje se pogled pruža na drugu stranu, preko velikog dijela doline. Najzanimljiviji je pogled na Malu i Veliku Kapelu, Bjelolasicu i Klek.

Hum iz Janja Gore

Na Hum se može stići i iz Janja Gora. Iz Plaškog krenite sa D42 prema Saborskom i Plitvicama. Nakon 5 km na T raskrižju skrenite lijevo za Janja Goru - Tuk. Na dva km od skretanja (poslije trećeg mosta) nalazi se atelje keramike Atelje Janja Gora. Unikatni projekt koji promiče umjetnost i kreativnost u lokalnoj zajednici gdje možete doznati više o stvaranju keramike i lončarstvu, pa i kupiti unikatni keramički rad, suvenir, zdjelu ili vazu. Odatle nastavite ravno, bez skretanja sve do kraja asfalnog puta i okretišta autobusa. Tu možete ostaviti vozilo i nastaviti stotinjak metara ravno istim putem do polazne točke staze. Krenite markiranom stazom, lijevo od puta kojim ste došli i pratite markacije do spojne točke puteva ispod Huma. Za ovaj dio staze trebat će vam oko sat vremena hoda. Kao i sve druge pristupne staze Humu i ova je lagana za pješačenje. Pravi uspon počinje tek od spojne točke staza.

Janja Gora, pješačke staze i puteljci

Cijelo je brdo Janja Gora zanimljivo za obilaske i šetnje. Lako i brzo pristupačno s glavne ceste idealno je mjesto za provesti nekoliko sati ugodne šetnje. U trenutku pisanja ovoga teksta još uvijek se rade izvidi na terenu i određuju najzanimljivije šetnice koje će s vremenom svoje mjesto pronaći na kartama, kao i ovoj stranici.

Krenete li iz centra Plaškog u pravcu Plitvica, iza bivše tvornice papira skrenite  ulijevo lokalnim putem.

Opcija 1

Kraguljac most - Pogrmilovići - Latasova lipa - Atelje Janja Gora

Prijeđite Dretulju preko ‘Kraguljac mosta’ i krenite desno, pa opet desno stotinjak metara dalje nastavite makadamskim putem prateći s vaše desne strane tok Dretulje. Ovaj će vas put voditi pored starih mliništa prema kojima treba skrenuti s glavnog puta (prati oznake), nekoliko lijepih vidikovaca, suhozida i vrtača, te ogromne, stare lipe u čijoj se blizini nalazi rodna kuća Omer Paše Latasa. Omer Paša Latas rođen je u Janja Gori u selu Latasi na Latasovom brdu, kao Mihailo Latas odakle je otišao na školovanje za oficira austrijske vojske. Pod još uvijek nerazjašnjenim okolnostima, napustio je austrijsku vojsku te ‘prešao’ na Tursku stranu. Kako je bio kreativno nadaren, ubrzo je završio kao učitelj crtanja na dvoru samog sultana. Kada je njegov učenik postao sultanom, povjerio mu je upravljanje vojskom. Poznato je da su mnoge pobune unutar Osmanlijskog carstva bile ugušene baš pod vodstvom Omer Paše Latasa. Za svoje je zasluge bio nagrađen i činom maršala.

Od Latasove lipe nastavite šetnju ponad Dretulje sve dok vas put ne izvede na cestu koja selo spaja sa glavnom cestom odakle se lijevo možete zaputiti u posjet Ateljeu Janja Gora ili se desno vratiti na D42.

Opcija 2

Kraguljac most - Pogrmilovići - Vršak - Koralije - Atelje Janja Gora - Latasova lipa - Pogrmilovići - Kraguljac most

Negdje na pola puta od Kraguljac mosta do Latasove lipe (Pogrmilovići) naići ćete na šumski put koji se odvaja nalijevo preko brda. Slijedite li ga, odvest će vas ispod najviše točke Janja Gore, Vršak (445 m) do zaseoka Koralije. S lijeve i desne strane uživajte u vrtačama, škrapama, špiljama i tipičnim šumama bukve i graba. Tu su i česti ostaci suhozida, kamenih gromača i misterioznih humaka koji svojom pojavom potiču maštu na razmišljanje o japodskim vremenima. Kad prođete par ruševnih kuća sela Koralije, nastavite ravno makadamskim putem do asfaltirane ceste sa trafostanicom na uglu. Krenite desno i nakon par stotina metara s lijeve strane ćete stići do Ateljea Janja Gora, a cestom dalje i do križanja sa cestom D42. Poželite li se vratiti preko Janja Gore, nakon ateljea, odmah kad prijeđete most idući prema Plaškom skrenite desno u put koji će vas odvesti natrag u smjeru Kraguljac mosta i Plaškog, dijelom poznatim putem kojim ste krenuli.

Opcija 3

Kraguljac most - Pogrmilovići - Vršak (445 m) - Latasi (Jukići) - Kraguljac most

Kada na pola puta od Kraguljac mosta do Latasove lipe (Pogrmilovići) skrenete lijevo, nakon par stotina metara skrenite opet lijevo u pravcu Vrška i zaseoka Latasi (u narodu Jukići). Odatle onda lijevo između brežuljaka natrag do Kraguljac mosta.

Opcija 4

Kraguljac most - Pogrmilovići - Vršak (445 m) - Latasi (Jukići) - Medakovići - Klašnjica - Kraguljac most

Iz Latasa produžite ravno u smjeru Huma. Ovaj put će vas dovesti do ceste koja iz Plaškog vodi na Hum (vidi staze za Hum). Skrenite lijevo i asfaltnom cestom se vratite dio puta prema Plaškom a onda kod Stanića skrenite opet lijevo na put koji će vas rubom brda Klašnjica dovesti natrag do Kraguljac mosta.